Vanmorgen hebben we samen eerst de loods wat opgeruimd. Zelf ben ik naar de Milieustraat gereden om karton, wit piepschuim en een tweetal zakken met plastic afval te lozen. 's Middags, na de lunch, ben ik weer verdergegaan met het aanpassen / verbeteren van de caravan. Het zithoekje is klaar. Sonja heeft de kussens ingekort en ik het tafeltje. Dat heb ik ook smaller gemaakt, zodat we ons niet aan tafel hoeven te wringen of op dieet moeten alvorens gewoon te kunnen aanschuiven. 😀Het was nog een uitdaging om de bies om de tafel weer terug te plaatsen. Ik heb geen frees dus heb ik de bies van de opstaande rand waarmee hij in het hout gedrukt wordt, ontdaan. Daarna heb ik hem op de rand van de tafel gelijmd. Tussentijds heb ik de kookplaat gecontroleerd. De pitten geven gele vlammen, die duiden op te weinig zuurstof. Toen ik de kookplaat eens goed bekeek, meende ik het euvel te zien. Iemand heeft de drie openingen voor de toevoer van lucht afgeplakt!! Toen ik ze geopend had gaven de pitten zo goed als blauwe vlammen. Zo goed als, want twee van de zuurstofpijpjes bevatten veel stof. Ik ga de pitten en de pijpjes morgen schoonmaken.
Daarna heb ik de disselbakken geopend en de kap van het reservewiel verwijderd. Ik ging de voorkant aanpakken. Zoals gezegd is er een lekkage. Die wordt veroorzaakt doordat de kunststof bakken links en rechts slecht aansluiten op de voorkant van de caravan. Het aluminium is met name achter het reservewiel amper om de houten vloer heen geslagen. Wat heb ik gedaan? Ik heb eerst een halfuurtje onder de caravan gelegen met een föhn. Niet voor
mijn grijze kop, maar om de rand van de vloer te drogen. Ik heb rustig aan gedaan, want de caravan hoeft niet in de fik. Daarna heb ik een stuk metalen plaat van 20x78 cm in een hoek van 90 graden gebogen. Met de reumahanden! Zo heb ik een groot hoekprofiel gemaakt, dat ik in de bak van het reservewiel gekit heb. Met speciale kit, die lijmt, afdicht en soepel blijf. Dat laatste, omdat zo'n hut op wielen altijd wat beweegt. Wat mij tijden de klus opviel was dat tegen de voorkant twee keggen geschroefd waren. Ze moeten het wiel op z'n plaats houden. Die keggen zijn tegen de voorwand geschroefd! Waarom niet op de dissel zelf? Dan komen er geen onnodige gaten in het alu plaatwerk. De beide keggen waren door en door rot. Daar komen dus nieuwe op. En dan wel met afmetingen die het wiel echt ondersteunen, zodat op de centrale bevestiging weinig spanning komt te staan.
Het grote hoekprofiel heb ik aan de bovenkant met popnagels vastgezet op het aluminium. De overtollige kit werd er tussenuit gedrukt. Geen gezicht, maar het zit toch verborgen in de bak. Aan de onderkant is het hoekprofiel tegen de vloer geschroefd. Met een overlapping aan beide kanten van 10 cm krijgt het water geen kans meer. Vooralsnog is ook die klus geklaard. Laat de regen maar komen!