Wat een regenbuien zeg! Ik ben blij dat ik de lekkage als eerste gerepareerd heb. Als ik bij de loods ben, dat staat de caravan ongeveer 10 meter van de overheaddeur. Da's voor deze snelle ouwe niets wat afstand betreft. Maar tijdens die buien was het meer dan genoeg om zeiknat te worden. Dus had ik ongewenste pauzes. Het begint nu zo'n beetje de laatste loodjes te worden wat de herinrichting van de caravan betreft. Het keukenblokje is op een oor na gevild. De (bed)banken zijn verwijderd en het bed is klaar. Van de kastjes wil ik alleen nog de sluiting in orde maken.
Ik heb de caravan vrijdagmiddag op de weegbrug gezet. Want meten is weten. Toen ik het gewicht te zien kreeg schrok ik. De caravan weegt, bijna onbeladen en los van de trekhaak, zo'n 730 kg! Vreemd, want op de specs van deze caravan stonde twee gewichten vermeld. Een max gewicht van 740 kg en een (rijklaar, zonder bagage?) gewicht van 550 kg. Ik heb een dealer van het merk Caravelair gebeld met wat vragen. Het werd mij al snel duidelijk dat dit type caravan een zeer beperkt laadvermogen heeft. Ik kreeg wat tips van meneer Caravelair om gewicht te besparen. "Verwijder en vervang de vier steunpoten door losse aluminium stempels. Die zijn lichter en kunnen in de auto mee. Haal het reservewiel weg en neem een reparatie set en/of word lid van de ANWB. Verwijder voor de reis het neuswiel en doe die in uw auto. Weeg de caravan aan de trekhaak (kogeldruk 75 kg) als ie helemaal leeg is en zonder of onder aftrek van het gewicht van het neuswiel (5 kg). Gebruik dat gewicht als basis om te gaan laden. Misschien is een dakkoffer voor op de auto voor bagage ook handig. O ja, het neuswiel in de auto meenemen", aldus zijn advies.
Ik heb de caravan los van de auto laten wegen. De 75 kg kogeldruk die voor rekening van de auto komt, ontbrak. Dus er is in wezen nog veel mogelijk. Helemaal als ik een aantal adviezen opvolg.
Nou, dat is het dus wat het gewicht betreft. Het vreemde is, dat in de caravan bijna geen zwaar materiaal gebruikt is voor het interieur. Het is bijna allemaal populierenhout (multiplex met een print) al dan niet dubbelwandig. Alleen zijn alle kastdeurtjes vreemd genoeg van 18 mm spaanplaat gemaakt.
Op het www las ik ook over de wat vreemde slagen die gemaakt zijn tijdens de invoering van kentekens voor caravans / aanhangers. Het typeplaatje op de dissel van de caravan zegt ook niet veel. Het vermeldt slechts 1 gewicht. Hoe dan ook, uiteindelijk gaat het om het feitelijk gewicht van de beladen caravan / aanhanger. Het maximum toegestane gewicht van deze Caravelair 375 bedraagt 740 kg. Met een marge van 5% (zo'n 35 kg). Het is wel weer een mooie uitdaging om slim op te lossen. De fietsen zullen dus niet in de caravan, maar op de dissel moeten, om deel uit te maken van de 75 kg kogeldruk. Voor het overige is het uitkienen en de ruimte in de auto gebruiken. Ach, ooit reden we met twee kinderen en een hond met een kleine aanhanger achter de auto. Dat bakje was ook heel slim (basic) geladen. Al namen we toen enkel de kinderfietsjes mee. We hadden alles bij ons om te gaan kamperen. Later hadden we een dakkoffer in gebruik. Toen waren de kids tieners en hadden wij twee honden.