Of in dit geval : wegen is weten. De caravan heeft geen kenteken, omdat het max. toegestane gewicht 750 kg is. De caravan zelf weegt 550 kg. Er mag dus een kleine 200 kg bijkomen. Om er zeker van te zijn dat we het max. gewicht niet zullen overschrijden, moeten we heel bewust onze bagage kiezen. Het kan ook zijn, dat we wat bagage in de auto vervoeren om gewichtsoverschrijding van de caravan te voorkomen. Ik ben daarom aan het wegen geslagen. Dat is soms wat lastig met een personenweegschaal. Met lastig bedoel ik confronterend. In veel gevallen moet ik namelijk zelf op de schaal gaan staan met het item in mijn handen. Het gewicht van het item is te achterhalen met de formule : het totale gewicht minus mijn overgewicht = gewicht van het item. Dus elke keer heb ik met mijn eigen gewicht te maken.
Onze fietsen wegen samen 50 kg. Fenna's kar 20 kg. Het reservewiel weegt 26 kg. De voortent (inclusief stalen stokken) weegt 78 kg(!). De tentstokken zelf : 38 kg. De gasfles, 5 kg.
Rest voor de bagage 25 kg. We hebben afgelopen vakantie de tentstokken in de auto gedaan. We hebben een keer de stalen tentstokken vervangen door aluminium exemplaren. Dat scheelde ook veel in gewicht. Ik zou ook het reservewiel thuis kunnen laten en me beperken tot het meenemen van de reparatie set. Dat zou 26 kilo schelen. Met zo'n set kan je een lek dichten en de band oppompen. Het wordt een ander verhaal als er sprake is van een klapband. Dan rest nog de Wegenwacht of een dienstbaar iemand die het reservewiel komt brengen. 😀 Hoe dan ook, met wat rekenwerk en een goede verdeling van de bagage over de caravan en de auto, moet het allemaal lukken. Hier in de buurt is een weegbrug. Dus ik kan mijn rekenwerk controleren op juistheid. Misschien is onze personenweegschaal helemaal abuis en heb ik helemaal geen overgewicht....