zondag 4 september 2022

Arme vogels!

Zelf ben ik niet zo bezig met de natuur. Ik vind dat de natuur zoveel als mogelijk met rust gelaten moet worden. De natuur regelt het allemaal zelf, zolang wij er maar met onze tengels van afblijven. Dus haal ik mijn schouders op als mensen het hebben over het feit dat door de droogte de vogels het zo moeilijk hebben. Ik kan me dat voorstellen als het broedseizoen gaande is. Dan zijn veel vogels gebonden aan de plek van het nest. Maar buiten het seizoen om, zorgen de vogel best wel voor zichzelf.
Wij hebben 8 jaar geleden hier nooit vogels gezien, zoals mussen, spreeuwen en/of kraaiachtigen. Sinds de mensen hier zijn gaan voeren (met zaad, vetbollen en pinda's) zijn er nu wel veel mussen, koolmezen en kraaiachtigen zoals de ekster en de kauw.
Met andere woorden, vogels blijven niet op een plek zoeken waar niets te halen valt. Ze vinden zelf wel weer plekken waar gefoerageerd kan worden. Dus maak ik me niet druk over die 'arme vogels'.