vrijdag 1 april 2022

Snuffelen en keuzes maken

Zelf had ik niet iemand die voor mij als klankbord fungeerde als het over mijn loopbaan ging. Al moet ik zeggen dat ik niet bepaald de stereotype ambities had met geregelde promoties. Zo was mijn loopbaanplanning, die men mij voorhield, wel opgebouwd. Zo'n standaard verhaal van programmeur tot informatieanalist / projectmanager met adviesfunctie. Ik wilde primair leuk, gevarieerd en interessant werk doen en mensen ontmoeten. Het loopbaanplan was in mijn beleving meer een speeltje van P&O. Ik draafde op als ik weer bericht kreeg over een te volgen opleiding of om een geschiktheidstest te doen of voor een functionerings- of beoordelingsgesprek en dergelijke.
Op verzoek heb ik wel anderen geadviseerd wat hun loopbaan betrof. Ook collega's / medewerkers die het bedrijf wilden verlaten. Die behandelde ik niet als 'verraders' zoals sommigen dat wel deden. Ik vond dat ze met een positief gevoel de tent moesten verlaten. Ook zij waren immers een visitekaartje. Soms adviseerde ik eerst een stapje terug te doen, om zodoende later een paar grote vooruit te kunnen zetten. De ene keer om hoe dan ook een organisatie binnen te kunnen komen, een andere keer om eerst wat meer kennis en ervaring op te doen. Het regelen van een mentor vond ik ook belangrijk. Er zijn organisaties waar medewerkers na 20 jaar nog steeds als 'jonkie' beschouwd worden. Of waarvan de functie nooit aangepast wordt op de feitelijke werkzaamheden en zodoende onderbetaald wordt.
Uitzendbureaus en detacheringsbureaus kunnen ook als springplanken gebruikt worden. Je kunt dan wat rondsnuffelen in het bedrijfsleven. Zaak is wel om voor een gerenommeerd bureau te gaan werken. Gerenommeerde bureaus stellen hogere eisen aan hun medewerkers en beperken zich niet tot het enkel via het uurtarief uitmelken van hen. Dat maakt een toekomstige overstap naar een andere organisatie een stuk gemakkelijker. Het komt geregeld voor, dat klanten van zo'n bureau een gedetacheerde medewerker een lucratief aanbod doen. Ze weten wat voor vlees ze in de kuip hebben.
Zoeken naar een leuke job is net als toeren met de kampeerbus. Van de ene naar de andere plek hoppen en dan ergens langer blijven hangen, omdat die plek bevalt. Plezier hebben in mijn werk vond ik veel belangrijker dan de beloning.