Toen ik na de winterstop de scooter wilde starten, bleek de accu zo goed als leeg te zijn. Om de accu op te laden, moest ik eerst een rubberen matje verwijderen. Daarna een deksel met vier schroeven (foto) en vervolgens de afdekkapjes van de accupolen lospeuteren. De accu staat in een kleine ruimte, waar ik nauwelijks een vinger in krijg. Al met al een heel gedoe om de accu van de scooter op te laden.
Een soortgelijk probleem had ik met de Seeley motorfiets. Ook daar moest ik veel voorbereidend werk doen alvorens bij de accu te kunnen komen. Ik heb daar toen een oplossing voor gemaakt. De acculader heeft aan de kant van de verbinding met de polen van de accu twee klemmen zitten. Een zwarte en een rode, respectievelijk min en plus. Halverwege de kabel bevindt zich een stekker. Ik heb toen van het laatste deel de beide klemmen verwijderd en er ogen op gesoldeerd. Die heb ik toen op de accupolen bevestigd. Het stekkertje heb ik een plekje onder het buddyseat gegeven. Als ik de accu moest opladen, hoefde ik enkel het stekkertje tevoorschijn te halen en de contra van de acculader erin te steken. Zo kon ik snel en eenvoudig de accu laden.
Ik heb deze oplossing nu ook toegepast op de scooter van Sonja. Ik heb het stekkertje in een plastic doosje (-foto- waar schroefjes in gezeten hebben) onder de buddy geplaatst. Zo blijft het beschermd tegen nattigheid. Als de accu weer opgeladen moet worden, hoef ik of zij alleen het doosje te openen, de stekker eruit te halen en deze te verbinden met die van de acculader. Klaar! Nou ja, klaar. Ik was zelf wel weer 3 uur van de straat met het klusje. De kabels met het stekkertje waren te kort voor een fraaie oplossing. Die heb ik wat langer moeten maken. Ik moest dus ook wat solderen en krimpkousjes inzetten. Ik heb de kabeltjes (met kabelbindertjes) en het doosje keurig en veilig weggewerkt. De komende maanden zal het niet nodig zijn om de accu op te laden. Maar als het nodig is, wordt het een stuk eenvoudiger dan voorheen.