vrijdag 29 april 2022

Jenever can tell

Misschien heb ik te vaak gelezen over het losraken van zonnepanelen van daken van campers. Ondanks mijn groot zelfvertrouwen in datgene wat ik doe, heb ik voor de zekerheid c.q. veiligheid van anderen besloten het zonnepaneel te zekeren. Het paneel zit met boutjes op het dak vast. Vooraf had ik de pootjes van speciale lijm (uit de bouw) voorzien. Het paneel zit als een huis hoor. Aan de voorzijde heb ik een spoiler geplaatst, die de rijwind over het paneel geleidt. Maar ik heb toch een staalkabeltje aan twee van de vier pootjes bevestigd en de uiteindes aan de paddenstoeltjes (waaraan een imperiaal bevestigd kan worden) op het dak vastgezet. Ik daartoe in de beide aluminium pootjes een gaatje geboord. Het paneel is nu tiptop gemonteerd, inclusief extra losbreek-/ wegwaai-beveiliging. Want je weet maar nooit.