donderdag 16 november 2017

't Is niet snel goed

Zo denk ik nogal eens. Laatst ook weer. Waarom doet men zo lelijk tegen een nieuwkomer die aan het werk is, maar onze taal nog niet machtig is? Hij toont immers goede wil? En het werk wat hij doet vergt geen communicatieve vaardigheden, louter handelingen. Met de taal komt het bij hem ook best goed. Hem verwijten dat ie slecht Nederlands spreekt is niet bepaald bemoedigend voor iemand die aan de slag gegaan is. Zo'n uitspraak komt meer over als een afwijzing. Vraag desnoods eerst hoe lang hij hier al is. Ik ken mensen die hier al meer dan 20 jaar zijn en nog steeds nauwelijks onze taal spreken. Daar kan je wat van zeggen. Vind ik. Maar iemand die hier nog geen jaar of mij betreft 3 jaar is, moet wel een kans krijgen. Een complimentje vanwege het feit dat ie zich al aardig kan redden in onze lastige taal, lijkt me beter.
Er zijn ook andere nieuwkomers aan het werk, maar dan op een verkeerde plek. Laatst werden we gebeld door een zeer slecht Nederlands sprekende vrouw, die ons wat vragen wilde stellen in verband met een enquête. Ze sprak zeer onbegrijpelijk Nederlands. Tja, dan is het direct :  'Nee dank u!' en weer ophangen. Op dergelijke plekken waar veel gecommuniceerd wordt, kan je beter niet zo'n iemand inzetten. Dat is ook deprimerend voor de werknemer zelf.