dinsdag 7 november 2017

Bangmakerij

Misschien vanwege mijn nuchterheid en het feit dat ik andere nieuwsmedia lees dan de reguliere staatspost, maar ik begrijp de angst voor Rusland niet. Soms denk ik dat we worden voorgekookt totdat er of iets 'ernstigs' gebeurt (bijvoorbeeld dat het Russisch Staatscircus weigert ons land te bezoeken) of Rutte plotsklaps roept, dat we in oorlog zijn met Rusland. Dan zijn we dus in oorlog met mensen die ik helemaal niet ken en voor wie ik nooit bang ben geweest. Zo heet het dus als de overheid ons vertelt wie onze vijanden zijn; oorlog. Zo heette het ministerie van Defensie vroeger ook, het Ministerie van Oorlog. Die naam zou tegenwoordig niet misstaan, gezien onze activiteiten.
Als we zelf zouden bepalen wie onze vijanden zijn en de strijd met hen gaan aanbinden, heet dat revolutie. Als ik mag kiezen, dan maar een revolutie, want van een politieke ommekeer is voorlopig geen sprake.