vrijdag 17 november 2017

Aapjes met technologie


Onze jongste zoon kreeg op het voortgezet onderwijs o.a. het vak ICT. Inhoudelijk leek het nergens naar (schrijft de ex ict'er). Ik vroeg me direct af welke specifieke ICT opleidingen de docent in kwestie had gevolgd. Geen dus. Ik ben gewend gebruikers van systemen van begin af aan te instrueren dus viel mij de halfbakken leerstof op, die zich beperkte tot het gebruik van bepaalde onderdelen van MS Office. Onze zoon kreeg niets uitgelegd over het algemene concept van internet en over de gemakken en vooral gevaren ervan. Zijn docent sprong ergens gewoon middenin het gebruik van MS programma's.
In telefoonwinkels merkte ik ook gebrek aan deskundigheid van personeel. Veel kennis wordt opgedaan via afkijken van of verkregen via anderen, die zelf ook geen opleiding hebben gevolgd. Allemaal ervaringsdeskundigen, met een alles behalve complete ervaring en/of opleiding. Of, zoals wij in ons vakgebied plegen te zeggen, : de ene aap leert de ander een truc.
mijn mobieltje
Onze kleinzoon heeft een tablet van school gekregen. Hij weet niet welke gevaren er aan het gebruik van zo'n stukje technologie kleven. Net zoals veel jongelui dat niet weten met betrekking tot hun mobieltje. Cookies zijn geen cookies meer, maar vormen spionage software. Google weet veel meer dan menig gebruiker van een smartphone denkt. Maak maar een foto. Google vertelt je dan precies wanneer en waar die foto genomen is. Of wel : Google weet waar je uithangt. Niet alleen Google, ook andere geïnteresseerden waaronder criminelen. Het hacken van systemen gebeurt grootschaliger dan men zegt. Het beperkt zich niet enkel tot bedrijven. Iedereen is interessant. Informatie is geld.