vrijdag 17 november 2017

Van prutsen tot dhz

Al op jonge leeftijd, ik zat nog op de lagere school (basisschool), begon ik met knutselen. Ik maakte mijn eigen speelgoed en prutste wat met een lampje en een batterij. Van mijn opa keek ik het figuurzagen af. Dat deed opa geregeld, figuurzagen, timmeren, lijmen enz.  om... speelgoed te maken. Ik herinner me een draaimolen, een kapstokje en lampje met Disney figuren (Sneeuwwitje en de dwergen). Maar ook een vrachtwagentje. Knalrood met zwarte wielen en donker blauwe velgjes.
Ik beperkte me tot het wat ruwere werk, want mijn materiaal kwam van bouwplaatsen en het gereedschap was zeer beperkt. Dus moesten mamma's messen, scharen en vorken eraan geloven. Haha! De dozen met Meccano die mijn vader meebracht na weer een zeereis, droegen ook bij aan mijn creatief leventje.

Op Curaçao maakte ik een houten kar met een onderstel van een wandelwagentje. Ook weer op een primitieve manier met bij elkaar geraapte materialen. Ik plakte ook bouwpakketjes van Revell in elkaar en maakte zweefvliegtuigjes van balsahout en papier. Toen ik zo'n 14 - 15 jaar was raakte ik geïnteresseerd in bromfietstechniek. De ouders van een vriendje van mij runden een garage. Via hem en monteurs die daar werkten stak ik wat op over verbrandingsmotoren. Ik leerde ook door veel zelf te doen. Zo demonteerde ik een achterrem. Door de onderdelen op volgorde op een Leidsch Dagblad neer te leggen, wist ik hem ook weer in elkaar te zetten. Al doende leerde ik dus.
Mijn pa had een paar oude (jaren 50) lesboeken liggen van de LOI over benzine en  diesel motoren.  Daar keek ik een paar keer in, om met name het verschil tussen twee en viertakt motoren te leren kennen. Met de komst van de eerste motorfiets en later de auto (begin jaren 70), verlegde ik mijn interesse naar de techniek van dat soort voertuigen. Mijn broer Joop was inmiddels ook bezig met autotechniek. Voor de techniek van de motorfiets kwam ik terecht bij mijn buurjongen Bram. Hij sleutelde ook aan motorfietsen. Zo heb ik gaande weg door goed opletten / afkijken , selectief lezen (haha!) en mijn fouten veel geleerd. Ik kocht dan wel werkplaatshandboeken, maar las ze erg gericht.
Niet alleen op het gebied van motorvoertuigen, maar in het algemeen over allerlei klussen in en om het huis. Dankzij de kids, echte vaklui en het internet heb ik nog veel meer kunnen leren. Het is erg handig en zeer geruststellend niet direct afhankelijk te zijn van anderen.