zaterdag 1 juni 2019

Zweedse klimaatpapegaai

Greta Thunberg, het meisje dat ik de Zweedse klimaatpapegaai noem, gaat nog een jaar spijbelen van school om over de wereld te trekken met 'haar' verhaal over het klimaat. Omdat ze weer een schooljaar gaat missen, vraag ik me af wanneer zich volwassen noemde, goed opgeleide mensen beseffen te maken te hebben met een puberaal Zweeds wicht. Aan de andere kant begrijp ik zo'n puber als klimaatpapegaai Greta best wel, als ze mag kiezen tussen school of een leventje als gratis rondfladderende papegaai. Ik vraag me alleen af waar haar ouders zijn. Of hebben die de opvoeding van dat meisje al opgegeven? Maar ach, ouders hebben in Zweden weinig zeggenschap over hun kids. Zweden is het land waar kinderen het voor het zeggen hebben. Daar is men blij met de opvolger van Pippi Langkous. Wie in Zweden een kind boos aankijkt beloopt de kans veroordeeld te worden tot 5 jaar lang bomen kappen. Volgens mij is er structureel iets mis met Zweden.
Greta is de roeptoeter van de politiek, die heel veel geld wil binnenhalen. We worden weer genaaid en een kind misbruikt.