woensdag 12 juni 2019

Jij mag niet meedoen!

Dat hoorde ik laatst een kindje tegen een ander roepen, toen een groepje kinderen op het pleintje stond. Blijkbaar was niet iedereen ermee eens, want ik hoorde ook : "Als hij niet mee mag doen, doe ik ook niet mee." Tja en toen klonk : "Als hij wel meedoet, ga ik naar huis." Kinderen onder elkaar.
Helaas is dat gedrag niet beperkt tot dat van kinderen. Ook volwassenen gedragen zich soms zo. Dat was vaak een terugkerende situatie bij programma's als Het familiediner : als hij /zij komt kom ik niet. Ook hoorde ik dat soms van collega's als ze uitgenodigd waren voor een feest. Nou, daar zit je dan als jarige of bruidspaar, denkend dat ze voor jou komen. Nee, ze komen omdat die ander er niet is. Nou, nou, alsof je tijdens zo'n feest vastgebonden wordt aan die ene met wie je niet goed uit de voeten kunt. En dan heb ik het maar niet over mensen die zo'n feestje als een verplichting beschouwen. Die gaan met chagrijn op pad.
Andersom zijn er toch ook weer mensen, die daar in hun uitnodigingen rekening mee houden. De een wel, de ander niet uitnodigen. Invullen voor anderen, daar ga ik liever niet voor. Ik laat me liever niet verleiden of dwingen tot ongewenste keuzes. Ik laat mijn gasten liever zelf beslissen of ze komen of niet. Zo blijft het pas echt een feestje.