dinsdag 25 juni 2019

112 ellende

Het is niet de eerste keer dat het nationale alarmnummer 112 plat ligt. Na de eerste keer werd plechtig beloofd, dat dit niet of nooit meer zou voorkomen. En zie : 112 ligt weer plat.
Ik herinner me nog dat ik begin jaren 70 voor het eerst kennismaakte met non-stop systemen. Simpel gezegd een aantal aan elkaar geknoopte computers, die ervoor zorgden dat de programma's en verbindingen van een van hen altijd 'alive' zouden zijn. De beheerders controleerden 24/7 of alle betrokken Tandem computers het I'm alive bleven afgeven. Dat was dus hoe men in het bedrijfsleven bijna 50 jaar geleden al omging met kritische systemen.
Een andere vorm van continuïteitsborging betreft de no-break systemen. Die zorgen ervoor, dat het elektriciteitsnetwerk voorzien bleef van voeding : de noodstroomvoorziening. Erg belangrijk voor instanties zoals ziekenhuizen, hulpdiensten en het leger.
ook jaren 70
Het uitvallen van 112 zie ik daarom als een ouderwetse knulligheid, die de stand van zaken bij in dit geval KPN weergeeft. Maar ja, dat bedrijf is tamelijk ambtelijk van cultuur en dus zal ook 112 nog wel vaker plat gaan.
Zelf heb ik een aantal keren met KPN in aanraking geweest. Zo herinner ik me nog KPN als een van de gegadigden voor een communicatie oplossing bij een multinational. De KPN vertegenwoordigers wilden dat ik hen op hun blauwe ogen zou vertrouwen voor wat betreft de prestaties van hun producten. Ze vonden het maar niks dat deze eigenwijze projectmanager een demo wilde zien met door ons zelf gemaakte cases. Uiteindelijk viel KPN af. Niet alleen voor wat betreft hun prodcuten, maar ook vanwege de after sales (service). Dat leidde tot grote verontwaardiging bij de voormalige PTT mannen. De betreffende vertegenwoordigers gingen zelfs zo ver, dat ze mij bij de directie van mijn opdrachtgever ervan beschuldigden, als zou ik nooit met hen gesproken laat staan hen uitgenodigd zou hebben. Gelukkig moest ik bezoek vooraf aankondigen bij de receptie en moesten bezoekers zich aan de poort bij de receptie legitimeren en vermelden welke afdeling ze wilde bezoeken en met wie ze een afspraak hadden. De mannen stonden daar 4 of 5 keer geregistreerd als bezoekers.
Nee, KPN is er nog steeds niet in geslaagd om van een ambtelijke overheidsinstantie een echt commercieel bedrijf te maken. De toren hoge salarissen en dito bonussen ten spijt. Aan de andere kant bevreemd het mij, dat KPN klanten blijkbaar nooit een 'sloepenrol' houden / eisen, om te controleren in hoeverre de continuïteit in geval van calamiteiten gewaarborgd is.
Wat mij ook bevreemdt is de uitval van het pinnen. Zonder verbinding geen omzet. Ongelooflijk.