dinsdag 18 juni 2019

50 jaar geleden

Vijftig jaar geleden, in 1969, duurde het nog precies een week voordat ik eindexamen zou doen om mijn HBS opleiding af te ronden. Ik weet nog wel dat ik het vreemd vond, dat mijn klasgenoten zich zo druk maakten en tot diep in de nacht aan het studeren waren. Ik had het hele jaar mijn best gedaan, dus so what? Gelukkig slaagde ik, want anders had ik daarna in militaire dienst gemoeten. Ik had namelijk een jaar uitstel gekregen. Door mijn overstap van de Mulo naar het lyceum verloor ik 2 jaar. Daar kwam nog een jaar bij, toen ik de 4e van de HBS een keer moest overdoen.
Ik had na het eindexamen een wat korte vakantie. Op 14 juli 1969 stapte ik op de trein om me in Zuidlaren te melden. Tja, de tijd is voorbij gevlogen al herinner ik me die tijd als gisteren. Voor mijn slagen en voor de militaire dienst kreeg ik van mijn ouders een elektrisch scheerapparaat cadeau. Ik heb gedurende mijn diensttijd die bekkenvreter niet zo vaak gebruikt, want we waren vaak op oefening. Dus gebruikte ik een scheermesje of het apparaat op batterijen van mijn slapie / holmaatje Bertus Boersma.
Laat Creedence Clearwater Revival nou net dit nummer uitgebracht hebben :