dinsdag 4 juni 2019

Even deradicaliseren?

"We moeten die voormalige IS'ers omarmen en niet geweld met geweld beantwoorden", zei de motorman. Hoezo misdaad en straf? "Opzouten jôh met je gevaarlijke ideeën!", dacht ik direct. De voormalig sociale academie student denkt te maken te hebben met kwajongens die ergens ruiten ingegooid hebben. En ja, de EO wil alles met liefde bedekken. Het tv programma van de EO ging dit keer over het al dan niet terughalen van IS kinderen en hun moeders. Volwassenen zouden gestraft moeten worden, maar de kinderen niet. Die kinderen moeten in behandeling. Maar ze mogen dan wel bij familie ondergebracht worden. Tussendoor wat videomateriaal van gewapende kinderen die hun vuurwapens afvuren. En dan die blik in de ogen van die kinderen. Brrr! Ze zouden maar ruzie krijgen thuis of op het schoolplein. Dan grijpen ze direct naar een mes of een AK 47 van hun pa.
Zoals nog steeds onwennig voor mij is, worden niet echt kritische vragen gesteld door presentator Tijs v.d. Brink. Ik vraag me af in hoeverre Tijs zich eigen voorbereid op zo'n uitzending. Hij volgt als een mak schaap de gasten in hun uitspraken, zonder een echt kritisch en deskundig geluid. Ik zou graag van de motorman gehoord willen hebben, hoe het dan zit met de kinderen die al op zo jonge leeftijd geïndoctrineerd zijn en bekend zijn met het doden en/of martelen van de medemens in relatie tot de inprentingsfase. Vragen gesteld door echte deskundigen en niet door een popi-jopie motormuis. Vanmorgen was het weer raak. Een net uit behandelde en vrijgelaten gek, gaat buiten de gevangenis weer tekeer als .... een gek. Zoals gezegd geloof ik weinig in die behandelingen. Of ben ik dan ook gek?