zondag 9 juni 2019

Parkeren met een camper

In het algemeen probeer ik de verkeersborden en hun betekenis wat bij te houden. Dat doe ik wanneer ik onderweg ben. Ik beperk mijn kennis niet tot de periodes, waarin ik het rijbewijs (eerst voor de motorfiets, later voor de auto) behaald heb, want er verandert veel. Ik zag trouwens in een examenopgave voor de theorie, dat het tegenwoordig niet zozeer om kennis van de regels gaat, maar eerder over begrijpend lezen en het zien van woordspelingen. Alsof die multiple choice examens en testen meer weg hebben van pesten en misleiden, dan van het laten zien van je kennis van zaken.
Laatst had ik een discussie over het verkeersbord E08-5. Het is een blauwbord met een grote witte P en een afbeelding van een camper. Er zijn mensen die beweren, dat je op een plaats met zo'n bord ook een personenwagen of ander motorvoertuig mag parkeren. Naar mijn weten geeft zo'n bord een exclusiviteit aan. Soortgelijke borden met een andere afbeelding en/of tekst geven dat ook aan. De meest bekende zijn die voor invaliden, taxi's, Laden & lossen en (omdat ik ook op een motor reed) voor motorfietsen. Er zijn er meer en dus ook voor campers (E08-5). Het kan zijn dat de gemeente / beheerder een gedoogbeleid voert en toestaat dat ook andere voertuigen daar mogen parkeren. Maar dat neemt niet weg dat de officiële betekenis blijft zoals ie is.