vrijdag 14 juni 2019

Op gelijk niveau

Dat ik nogal grof reageerde op het geschreeuw en gescheld heeft alles te maken met de lessen die ik gedurende mijn leventje geleerd heb. Houd het maar desnoods op beroepsdeformatie. Ik heb o.a. diverse keren een cursus Communicatieve vaardigheden gedaan. Dat was verplicht vanwege het up to date houden van de vereiste vaardigheden voor mijn functie. Zo leerde ik in die cursussen, dat ik op gelijk niveau met mijn gesprekspartner moest omgaan. In een fabriek verliep de communicatie qua toonzetting anders dan op kantoor. Daar binnen zijn er ook weer verschillen. Iemand die rustig en netjes is, wordt op dezelfde wijze behandelen. Het heeft geen enkele zin om een grof iemand zachtaardig te benaderen. Zoals in ons land o.a. Justitie dat vaak doet. De praktijk bewees mij al snel het gelijk van dat uitgangspunt. Dus moest ik een grote mond zoals onlangs die avond snoeihard snoeren. Voor mij is dat wel even uit mijn rol vallen. Maar ja, wat moet, dat moet.
Een agressieve hond zal ik daarom nooit benaderen met een angstige houding en met een timide stem zeggen : "Foei, dat mag niet hoor!" Zo'n slappe reactie leidt niet tot het gewenste resultaat.