zaterdag 15 juni 2019

Derde remlicht, rood is min

Vanmorgen ben ik begonnen met het plaatsen van het nieuwe derde remlicht. Eerst heb ik de oude plek van de restanten kit ontdaan. Het oude licht heeft de garage vanwege de apk afkeuring verwijderd. Een paar leds deden het niet, iets wat de ene apk meester geen en de ander wel een probleem vindt. Die andere apk meester keurde dus onze bus. Hij zou de draad doorknippen, maar hij heeft het hele geval verwijderd. De resten kit heeft ie laten zitten. Voor mij. Het draad is boven, vlakbij de lamp doorgeknipt.
hij doet ut!
Nadat ik het midden van de bus bepaald had, heb ik het nieuwe licht gepast. De kabeldoorvoer in de carrosserie kon ik blijven gebruiken. Dus dat scheelde. Het meeste werk ging zitten in het solderen van de bedrading. Het zijn dunne draden en ik kon mijn hand niet goed stil houden. Dat kwam omdat ik even eerder wat zwaar sleutelwerk gedaan had. Toen het solderen eindelijk klaar was, heb ik even op de rem getrapt. De beide remlichten in de achterlichten brandden, maar het derde niet! Ik dacht direct aan het verwisselen van de draden. Maar ik had rood met rood en wit met zwart verbonden. Ik heb de draden los geknipt en de kleuren omgewisseld. Wat bleek? Rood is dus geen plus, maar min! Grrr! Stel je eens voor, dat de hele wereld uniform zou produceren. Niet dus. Of had die Chinese arbeider een rotdag? Na drie rondjes om het bouw te hebben gerend om weer tot rust te komen, heb ik de draden omgewisseld. Het is een vreemd gezicht een rode draad met een zwarte verbonden te zien en een witte met een rode. Toen ik weer ging testen, brandden alle drie de remlichten. Hoera!
Pas toen heb ik de bedrading netjes weggewerkt en de boel opgeruimd.