dinsdag 20 december 2016

Voor z'n rood koperen


Vanmorgen trof ik in de loods een flinke boiler aan. Hij kwam bij een veehouder vandaan en was waarschijnlijk bedoeld om menig varkentje te wassen. Het vat kon 120 liter heet water bevatten. Ik ben begonnen met het verwijderen van de metalen mantel. Met een slijpschijf in mijn hand, gehoorbeschermers op een doof en een goed oor en een veiligheidsbril op de platte neus heb ik die aan beide zijden van boven naar beneden doorgeslepen. Het verwijderen van de metalen mantel verliep in eerste instantie wat moeizaam, maar ik zag direct waarom. Zowel de bodem als de bovenkant hield een plastic deksel de boel bijeen geklemd. Ik heb die beide deksels van hard plastic met een hamer eraf geslagen. Daarna kon ik vrij gemakkelijk de isolatielaag eraf pellen. Daartoe gebruikte ik een koevoet. Je weet wel, zo'n stuk gereedschap, dat vaak door de politie bij nachtelijke controles in Audi's en Golfjes wordt aangetroffen. In een mum van tijd lag er een fantastisch mooi groot koperen vat aan mijn voeten. Daarna moest ik de boel opruimen en aanvegen. Zo, die klus is ook voor z'n rood koperen.