donderdag 22 december 2016

Een zeer luxe werkplaats


Vandaag heb ik me over weer een drempel gezet. Ik heb mijn bromfiets de huiskamer ingereden! Haha! Wie had dat gedacht, sleutelen in de huiskamer? Het schuurtje is te klein en het weer is niet bepaald zomers te noemen. Dus naar binnen met dat ding! Het voordeel van zo'n seniorenwoning is dat de deuren breder zijn dan normaal. Ik ben overigens niet rijdend het huis ingereden hoor. Gewoon lopend. Fenna keek nogal verbaasd op toen ik met de brom de huiskamer binnenkwam. Ze zal wel weer gedacht hebben : "Wat gaat die gekke baas nou weer doen?" We hebben een laminaat vloer en de werkzaamheden waren niet van dien aard, dat ik een zeil onder de fiets moest leggen ter bescherming van de vloer.
Ik heb een spatlap gemonteerd. Ik zag eenzelfde bromfiets staan met ruim 500 km op de klok. Het blokje zat onder de smurrie van het rijden over de Flevolandse polderwegen. Die wegen zijn vrij smal en het gebeurt geregeld dat auto's door de berm moeten om elkaar te passeren. Met gevolg : modder op de rijbaan. Ik heb dus ter bescherming van het blokje een spatlap op het smalle spatbordje geschroefd. Als tiener behandelde ik mijn bromfiets voor de winterperiode met tectyl. Maar daar begin ik niet meer aan. Ik hoef niet meer dagelijks naar school.
Ik kreeg bij de aflevering van de fiets ook een gereedschapssetje. Je weet wel zo'n verzameling metalen rommel waar MacGyver in tijden van nood een vliegtuig van weet te maken.
Ik trof achter een afsluitbaar zijdeksel een loze ruimte aan. Die heb ik benut voor het MacGyver setje. Gebruikmakend van bestaande schroeven heb ik het setje met een stukje fietsband in de ruimte gemonteerd. Rest nog een oplossing voor het loeizware ART kettingslot. Ik kan kiezen tussen een opbergtasje aan het frame of het slot vervangen voor een beugelversie en die, net als op mijn motoren, aan het frame te bevestigen. Een ander punt is het zijstandaard. Ik vind de bromfiets nogal schuin geparkeerd staan. Het standaard zit ook dichter onder het blokje dan ik met de motor gewend ben. Het zwaarte punt ligt weliswaar laag, maar toch. Ik weet het niet. Ik overweeg het standaard een paar cm langer te maken. Ik laat dat idee maar even bezinken. Misschien wijst de praktijk uit dat het nergens voor nodig is. Ik houd nu even pauze en ga op de bank met een kop koffie naar de Hanway zitten kijken. Zei de gek.