vrijdag 16 december 2016

Te weinig schadevrije jaren (2)

In een reactie van een lezer(es) las ik dat de schadevrije jaren in de Roy(ements)-database worden bijgehouden (dank!). Dat klopt. Die landelijke database wordt bijgewerkt, zodra een verzekering beƫindigd wordt. Het probleem met die database is, dat blijkbaar niet elk royement onder unieke up-to-date persoonsgegevens wordt vastgehouden. Mijn gegevens zijn dus verspreid over diverse polissen onder diverse adresgegevens te vinden in de Roy-database. Iemand die zich heeft beziggehouden met het ontwerpen van datamodellen en databases schrikt zich een hoedje.
Het is dus niet louter een kwestie van mijn gegevens of burgerservicenummer intoetsen en alle polissen komen tevoorschijn. Ik zal in mijn geval alle betreffende polisnummers en mijn woonadressen op moment van royement moeten opgeven. Die database opzet is wel erg voordelig voor de verzekeringsmaatschappijen (minder direct gekoppelde schadevrije jaren gevonden), maar niet voor de verzekerden (lagere no-claim).
Dus ik ben maar aan het graven geslagen in mijn oude bankafschriften. Met succes. Hoop ik.