vrijdag 30 december 2016

Fenna is jarig!


Vandaag is onze keffende Friezin vijf jaar geworden. Fenna is onze zevende hond en ook zij is een bijzondere. Ze is één bonk energie en erg alert. Soms krijg ik de zenuwen van haar. Dan denk ik : "Houd je bek en ga toch eens lekker slapen, tuttebel!" Fenna's gedrag heeft ertoe geleid, dat ik haar ras, Friese Stabij, ben gaan bestuderen via internet. Zo kwam ik op een site terecht, waar ik Fenna met al haar trekjes tegenkwam. Ze is gewoon een echte Friese stabij.
We hebben haar als pup gekocht in Jubbega. Ze bood zich piepend aan toen we bij het nest gingen kijken. Alsof ze riep : "Ikke! Neem mij mee!" Nou dat hebben we dan ook gedaan.
We hebben Fenna opgevoed zoals we dat met de andere honden ook gedaan hebben. Alleen met één verschil : dit keer hebben we met haar geen cursussen gevolgd. Vanwege privé omstandigheden is Fenna een halfjaar uit huis geplaatst. Gelukkig kwam alles weer goed en dus ook voor Fenna, die weer naar haar thuis mocht.
Een ander verschil betreft de manier waarop ze haar emoties opbouwt. Onze vorige honden deden dat stapsgewijs, zodat ingrijpen eenvoudig en effectief was. Fenna bouwt haar emoties anders op. Nou ja, opbouwen. Ze flitsen van niveau 0 tot 100 in twee seconden! Ofwel : ze is emotioneel erg explosief. Ik heb het niet over agressie, maar over het blaffen als ze iets of iemand ziet of hoort. We hebben van alles geprobeerd, maar uiteindelijk de moed opgegeven haar dat af te leren. We hebben dus een Friese kefmachine in huis. Ze is erg mensvriendelijk. Ook voor kinderen.
Hoewel ze bij een niet erkende fokker vandaan komt, is ze zo gezond als een vis. Zo ruikt ze soms ook, want ze is gek op zwemmen. Ook op rennen (naast de fiets, met en zonder riem) en apporteren. Ze is ook gek op katten en kleine dieren (muizen, mollen, vogels) maar dan op een andere manier : if it moves, kill it!
Fenna geniet ook van onze uitstapjes en vakanties. Wat dat betreft is ze erg gemakkelijk. Zolang de baasjes maar in de buurt zijn, vindt ze het prima.