dinsdag 27 december 2016

De Staatsloterij

Ze lijken gewoon gek, de mensen van de Staatsloterij. Ik bedoel wie verzint er een prijs van 30 miljoen euro? Is 300 x 100.000 euro niet beter en/of leuker? Wat moet een mens met 30 miljoen? Of is dat bedoeld om een groot deel via de Belastingdienst weer te laten terugvloeien in de Staatskas? Natuurlijk heb ik ook nagedacht over de besteding van zo'n exorbitant hoge prijs. Stel ik zou die prijs winnen (doe ik niet, want ik koop geen lot). Ik zou het vieren met een kroketje. Hoera! Voor iedereen die ik aanwijs is er ook een kroketje. Daarna zou ik 29 miljoen van de prijs subiet in een speciaal fonds stoppen voor de minder bedeelden in ons land. Ik bedoel, iemand moet hen toch helpen? Niet zonder meer helpen. Wij gaven onze kinderen pas geld, als ze het (overgrote deel eerst) zelf verdiend hadden. Op die manier wil ik hulp bieden.
Periodiek krijgen daartoe bepaalde hulpinstanties (Voedselbanken, Leger des Heils enz.) uit dat fonds geld uitgekeerd. Uiteraard onder zekere voorwaarden, om misbruik te voorkomen c.q. tot minimale omvang te reduceren. Van het resterend miljoen gaat ook een groot deel weg. Als appeltje voor de dorst voor familie die op 'verantwoorde wijze'  met geld weet om te gaan. Ze hoeven er niet stinkend rijk van te worden, maar daar wel later of eerder, in geval van blijvende arbeidsongeschiktheid, leuke dingen van kunnen doen. Ja, ja, ik maak mijn eigen voorwaarden. Haha! En voor de rest kopen we misschien een leuker huisje, dat beter geïsoleerd is. En natuurlijk een vriezer vol met .....kroketten!!