woensdag 21 december 2016

Voor mij geen kerstmarkt

Toen ik hoorde dat de Poolse vrachtwagenchauffeur zich hevig verzet heeft tijdens de aanval op de kerstmarkt in Berlijn, en daarbij onder meer aan het stuur heeft getrokken, voelde ik diepe respect voor de man. Hij is een heldhaftige dood gestorven in een poging de ramp te voorkomen.
Voor mij geen kerstmarkt. Nee, dat doe ik dus niet. Ik had het plan geopperd om naar het zuiden van Limburg te gaan om daar een kerstmarkt te bezoeken. Maar gezien de huidige toestanden lijkt het mij beter drukke situaties in het algemeen te mijden. Dus geen kerstmarkten, festivals, concerten etc. Mij te gevaarlijk. Er zijn mensen die roepen : "We laten ons de kerstmarkt niet afpakken!" Oké, als je een kerstmarkt belangrijker vindt dan je gezondheid, dan moet je dat vooral doen. De overheid roept weliswaar op vooral gewoon te gaan, maar ik ben niet gek. Het gaat om mijn leven en gezondheid en niet dat van iemand achter een bureau in Den Haag. Door toch te gaan volg ik de wegkijk-politiek van veel domoren en doe ik net als hen alsof er niets aan de hand is.
In een AZC in Weert bevindt zich onder de asielzoekers een groep criminelen. Ach ja, een goed begin is het halve werk zullen ze gedacht hebben. Die wordt helaas niet subiet het land uitgezet, maar heeft een waarschuwing en een disciplinaire straf opgelegd gekregen. Bij herhaling krijgen de 20 asielzoekers een boete of belanden ze in de cel. Wat een onzinnig en lamlendig gedoe is dat toch. Gewoon het land uit met dat tuig. Klaar. Scheelt ons weer slachtoffers, schade en klauwen met belastinggeld.
Het is de aanpak die ervoor zorgt, dat ik liever omgevingen met mensenmassa's mijd. Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat de overheid door zijn werkwijze zelf vreemdelingenhaat aanwakkert. Onze nationale beveiliging lijkt ook nergens naar. Daar heb ik ook geen vertrouwen in. Kijk maar naar Duitsland. Ook daar heeft de beveiliging niet geholpen. Ik ga ook niet naar te rustige plekken, want daar loop ik ook risico's. Wat een wereld.