maandag 19 december 2016

Op de fiets

Vanmorgen trapte ik in een herfstzon door Dronten. Ik was op weg naar de loods om daar een cv ketel te demonteren. Het was en is nog steeds stralend weer. Dus ben ik niet op de brommer of snor, maar op de fiets gestapt. In het begin kreeg ik al snel de indruk, dat ik mijn conditie had thuis gelaten. Ik moest een brug over die nogal stijl omhoog ging. Of waarvoor ik wat oud begin te worden? Ik houd het maar op het eerste. Naar beneden toe ging me stukken beter af.  Op de fiets heb ik alle gelegenheid om me heen te koekeloeren. Ik kijk naar o.a. bouwwerken en andere opvallende zaken. Zo doe ik o.a. ook ideeĆ«n op. Er zijn ook situaties die me op een andere manier aan het denken zetten. Onderweg viel me een aantal affiches / borden op. Zoals bij een tankstation, waar ik gisteren nog even de Ducato wat diesel heb laten slikken. Denk niet dat bijvoorbeeld de diesel in het weekend slechts 1,07 euro kost. Nee, die 15 cent korting gaat van de brutoverkoopprijs af. En dus betaalt men in het weekend 1, 17 euro per liter. Dus eigenlijk maar 5 cent korting. Zo werkt dat. Zo wordt de klant het product mens (we zijn geen klant meer) beduveld.
Later kwam ik een ander affiche tegen. Het is omdat de naam van het bedrijf erbij staat, anders zou ik denken dat na het gedoe rond Zwarte Piet, Jodenkoeken, Negerzoenen enz. nu kerst aan de beurt is. Maar wie weet, komt het nog zover in dit landje.
Ik kwam ook een bord tegen waarop een zwart(??) kindje (of is dat zwarte balkje wat uit de hand gelopen?)  waarschuwt voor het feit dat haar pa daar aan de weg werkt. Ik kom daar geregeld voorbij en eerlijk gezegd gingen ook mijn haren telkens recht overeind staan. Het verkeer werd daar erg slecht geregeld. Je zou maar zo'n slordig werkende pa hebben. Gelukkig zijn er kinderen die wel aan anderen denken en hen voor hun slordige pa waarschuwen.