Omdat ik nauwelijks nog in het donker rijd, is mij pas op een zondagavond (terugreis vanuit Roosendaal) opgevallen, dat niet alle lampjes het doen. De mistlamp aan de achterzijde doet het niet. In de handleiding zag ik dat het een lamp betreft van 21 watt. De bus heeft er zelfs twee, links en rechts. De rechter schakel ik uit, door het lampje te verwijderen. Twee brandende mistlampen wekken verwarring. Bij mij in elk geval. Als ik in dichte mist opeens twee van die fel rode lampen zie opdoemen, lijkt het alsof er geremd wordt. Dus gewoon één mistlamp, linksachter. In het interieur doet de verlichting van een paar schakelaars niet. Die schakelaartjes (drukknoppen) kan ik in het donker niet zien. Ik kan het hoedje van de schakelaar eruit lichten om bij het lampje te komen. Niet echt een grote klus, maar ik moet vooraf wel even weten wat voor lampjes in zo'n schakelaar zitten. Vaak zijn het die kleine met een steeksysteem in de vorm van twee pootjes.
Als het zo uitkomt controleer ik de verlichting. Ik maak daarbij gebruik van het spiegeleffect van etalage- en/of showroomruiten. Op blinde muren bekijk ik altijd even de standen van de hoofdverlichting. Soms zie ik auto's waarvan één koplamp als een schijnwerper omhoog schijnt. Het komt vaak voor, wanneer iemand een defecte lamp zelf verwisseld heeft. De houder met de nieuwe lamp is dan niet goed in de koplamp teruggeplaatst. Vaak is het even een kleine slag draaien en... klak!
Ik overweeg ook een derde remlicht te monteren. Hoog en (soms) droog. Dat licht zit niet standaard op deze bus. Het werd pas zo'n 15 jaar geleden verplicht op nieuwe auto's. Zo'n hoog geplaatst derde remlicht draagt, volgens mijn bescheiden mening, bij aan meer veiligheid.