vrijdag 9 december 2016

Spatlappen verplicht?

opgevuld met vuil
Bijna elke auto die we gehad hebben was er van voorzien : hoekjes waar vuil zich ophoopte. Die hoekjes, met name bij spatborden, vertoonden al snel roestvorming. Niet alleen bij onze eerste Fiat (128) ook bij de Hyundai (30 jaar later) en deze Ducato van ruim 20 jaar later, zie ik die hoekjes. En dus ophoping van vuil en kans op roestvorming.
De foto toont het gevolg van een ritje door de polder, waar ik op een smalle weg moest uitwijken voor een tegenligger. Een paar meter door de berm en zie : de hoekjes zijn weer gevuld.
Ik ben van plan die hoekjes dusdanig op te vullen, dat er zich geen vuil meer kan ophopen. Vervolgens ga ik spatlappen maken en monteren. Er was een tijd dat die lappen verplicht werden gesteld. Volgens mij was dat in de jaren 70. Ik heb ze ooit alsnog onder een Fiat 128 moeten schroeven. Later werden die lappen verplicht gesteld vanuit de EU. Dat was in de jaren 80. Nieuwe auto's zouden met die accessoire standaard de fabriek uitrollen. Maar volgens mij klopt er helemaal geen spat(lap) van. Ik heb ze zelfs onder de Hyundai van 2004 moeten monteren. Nou ja, moeten. Ik deed dat omdat de achterruit snel vies werd. Die spatlappen achter hielpen uitstekend. Dus ergens klopt er iets niet van dat spatlappenverhaal. Ik voel nattigheid. Moest er soms een rubberfabrikant waar een of andere EU minister aandelen in had, gered worden? Ik monteer spatlappen om de carrosserie te beschermen. De rest laat me nat koud.