vrijdag 11 november 2016

Startmotor gewisseld

Zoekend naar een garagebedrijf dat de startmotor zou willen vervangen, stuitte ik op een paar bedrijven met een website. Via het contactformulier (gekoppeld aan het e-mail adres van het bedrijf, heb ik om een offerte gevraagd. Na een week had ik nog geen reactie mogen ontvangen. Ik besloot de bedrijven maar te bellen. Alle drie gaven te kennen nooit naar hun e-mail te kijken! Ik adviseerde hen het e-mail adres te verwijderen van de site. Vandaag, op een heldere, zonnige vrijdag, heb ik de Ducato naar een van die garages gebracht om de nukkige startmotor te laten vervangen door de gereviseerde. Toen ik bij de receptie de sleutel overhandigde, vroeg ik nogmaals naar hun e-mail verkeer. De jongeman zei dat ie even had gekeken en zich rot was geschrokken. Wat bleek? De inbox zat vol ongelezen offerte aanvragen. Lekker commercieel dus. Het was ook opvallend stil in die garage.
Toen ik belde voor een afspraak werd mij gezegd, dat ik de bus rond half tien daar moest neerzetten. In de loop van de dag, als er een gaatje was, zou de startmotor vervangen worden. Ik had mijn fiets in de bus gezet. Ik reed een stukje terug richting huis, maar besloot alsnog rechtsomkeer te maken om even langs de loods te gaan. Toen ik de garage passeerde zag ik net dat de Ducato naar binnen werd gereden richting de hefbrug. Hoezo druk? Hoezo tussendoor?
Weer thuis trof ik onze zoon die even koffiepauze hield. Van hem hoorde ik een wat treurig verhaal over die garage. Hij had daar een keer de auto gebracht. Door een foutje met de sleutel kon de monteur niet meer in de auto komen. In plaats van te bellen en te vragen naar de reservesleutel, heeft meneer het portier geforceerd! Ik moest even slikken. Maar goed ik bleef positief.
Een kleine twee uur later werd ik gebeld met de mededeling, dat de Ducato klaar was. Die heb ik direct opgehaald. Ik moet zeggen dat er een merkbaar verschil was toen ik de diesel startte. Het ging niet alleen heel erg vlot (sprong direct aan), maar het geluid klonk ook anders. Het voordeel van zo'n wissel is ook, dat de bekabeling opnieuw gemonteerd wordt. Die wil na verloop van tijd soms slecht contact maken.
Ik heb de oude startmotor gelijk maar weggebracht voor een revisie. Bij dat bedrijf bleek dat het oudje inderdaad soms wat moeizaam draaide. Waarschijnlijk een kapotte lager, zei meneer, "Net als bij die andere." Na revisie gaat ie in de verkoop. Het starten bleef als nieuw. Ik ben wederom tevreden.