vrijdag 18 november 2016

Minder Marokkanen

Minder Marokkanen betekent minder criminaliteit en andere vormen van overlast. Dat is gewoon zo en anders moet men maar even naar de website van het CBS gaan. Het is mij opgevallen, dat men in deze kwestie steevast spreekt op een manier alsof Wilders geroepen zou hebben "Minder Marokkanen!". In werkelijkheid stelde hij enkel een vraag. Het waren zijn aanhangers die "Minder, minder!" riepen. Ik vraag me af wat er gebeurd zou zijn, indien Wilders gevraagd had of we soms minder of meer Belgen wilden. Ik denk dat velen dat hard gelachen zouden hebben, inclusief de Belgen. Maar ja, we hebben te maken met een andere cultuur. Een cultuur die zich telkens weer in negatieve zin aangesproken voelt en wantrouwig van aard is. Een minderwaardigheidscomplex?
Gisteren las ik over een soortgelijke reactie van een rapper Viezerik. De zwarte (niet discriminerend bedoeld, maar voor de duidelijkheid) ging grof tekeer tegen een politieman, die Viezerik staande hield omdat hij (weer) zonder rijbewijs in een auto reed. Rapper Viezerik begon direct te schreeuwen over discriminatie. Ja hoor, daar gaan we weer! Weer zo'n zielige vertoning wat bij menige Nederlandse slapjanus een gevoel van medelijden oproept. Vandaar de 'broodnodige' racisme-politie.
Tijdens mijn loopbaan was het behalve het woord 'discriminatie' ook geregeld de zin 'de slavernij is afgeschaft', die door die groep gehanteerd werd. Die uitspraak kreeg ik een paar keer als reactie te horen, toen ik een Antilliaanse en later een Surinaamse medewerker vroeg iets voor mij (als leidinggevende) te doen. Met dat soort reacties maakte ik korte metten. Die roepen bij mij grote verontwaardiging op. Ook later, met vrijwilligerswerk, maakte ik zo'n laf staaltje mee van Antillianen die niet wilden werken. Ze namen deel aan een herintegratieproject, maar hadden daar merkbaar geen zin in. Een persoon zei dat hij gediscrimineerd werd, Reden voor de rest van de groep om te vertrekken. Wat was gebeurd? Meneer ging ongeoorloofd op een heftruck rijden. Hij werd met een waarschuwing vanaf gestuurd. Ik was er getuige van. Weer bij de groep vertelde de lafaard een heel ander verhaal. Het kwam hen allemaal wel uit, want ze wilden liever niet werken.
Tja, als je op die manier van alles en nog wat op jezelf betrekt, dan is er toch behoorlijk wat met je mis. Dan eis je direct minstens 500 euro, zodat je weer een tijdje op straat kunt rondhangen om anderen lastig te vallen. En dat alles is veel eenvoudiger dan voor de spiegel te gaan staan en jezelf en je eigen groep eens aan te spreken op het wangedrag. Kom op, verander je mentaliteit, doen en laten eens :