donderdag 10 november 2016

Pot Pechtold en Ketel Trump

Na de verkiezingen in de US heb ik diverse debatten gevolgd. Die waren elk erg interessant. Soms moest ik glimlachen, maar ik voelde ook ergernis. Trump wordt door velen, waaronder vooral politici, al op voorhand afgebrand. Een bekend politiek verschijnsel, dat een aantal decennia geleden in ons land de kop opstak. Het heeft ertoe geleid, dat politicus Pim Fortuyn vermoord werd.
Tijdens mijn loopbaan ben ik dat soort situaties (op voorhand vooroordelen) vaker tegengekomen. Mensen die louter op grond van hun voor- en/of familienaam bij voorbaat afgeserveerd werden. Zelfs bij het FNV. Vandaar het anoniem solliciteren.
In al die discussies voel ik weer zoveel afgunst en misplaatste verontwaardiging. Men gaat volledig voorbij aan het feit, dat Trump gekozen is door een meerderheid, conform het Amerikaans verkiezingsstelsel. Waar de druktemakers ook aan voorbijgaan is het feit dat de maatschappij verandert. De afstand tussen politiek en realiteit is haast onoverbrugbaar geworden. De nationale en lokale politiek neemt rücksichtlos besluiten, die men vervolgens over de hoofden van de kiezers uitstrooit. Tijd voor een verandering, vindt menige kiezer. Logisch.
Ondanks dat een partij als de PVV steeds meer stemmen wint, blijven de oude politieke partijen krampachtig vasthouden aan hun werkwijze met een aristocratische en oligarchische grondhouding en los van de realiteit. Velen die naar de PVV stappen zijn volgens mij niet zozeer voor die partij, maar vooral tegen de rest en hun werkwijze. Misschien wordt de PVV om die reden afgedaan als een populistische partij en haar aanhang als zijnde racisten, vluchtelingenhaters en meer van die beledigende kwalificaties. Zie daar de onmacht van de eens grote partijen. Men is niet meer in staat de programma's af te stemmen op datgene wat de kiezer zoekt.
Dat de gevestigde politieke orde volledig blind is voor zijn eigen functioneren liet Alexander Pechtold gisteren blijken. Pot Pechtold had de onnozelheid om met een stalen gezicht te zeggen dat ketel Trump aan politieke oplichterij doet! Lef of domheid van Pechtold? Ik wacht af wat Trump gaat doen.
In Amerika is men ook ongerust. Duizenden protesteren tegen de nieuwe president van een land met bijna 320 miljoen inwoners. Het lijkt op de acties tegen Zwarte Piet. Kinderen worden op school gepest omdat hun ouders op Trump hadden gestemd. Een aantal bekende artiesten gaat emigreren, zo beloofden ze dat stellig. Allemaal emotionele zaken. Niet bepaald iets voor Trump om zich druk over te maken.