zaterdag 12 november 2016

Een kinderhand

is snel gevuld. Dat werd mij soms gezegd. Op wat misprijzende toon. Anderen zeiden : "Je bent te bescheiden." Ik was en ben het met beide oneens. Omdat ik mezelf het beste ken.
Als we op vakantie zijn, genieten we volop. Een vreemde gewaarwording als je beseft dat je heel graag uit je comfortzone van alle dag stapt. Genieten met en van minder. Dat kan ook buiten vakanties om. Om die reden heb ik een snel gevulde kinderhand of, zo je wilt, ben ik te bescheiden. We hebben nu eenmaal niet veel nodig om gelukkig te zijn. Anderen hebben minder. We zijn beiden niet zo met 'het slijk der aarde' (geld) bezig geweest, maar meer met elkaar. Mijn mamma vond dat ik ook aan anderen, die het minder goed hadden, moest denken. Dat deed ze zelf ook. Misschien heb ik niet altijd naar haar geluisterd. Maar dan was er altijd wel dat stemmetje in mijn hoofd. En je weet hoe hoger je stijgt, des te harder je kunt vallen. Dat geldt ook voor je status.