vrijdag 25 november 2016

I rest my case

losse koppelingscilinder
Vanmiddag, in een zonnetje, heb ik de koppeling van de CBX weer ter hand genomen. Dit keer heb ik de koppelingscilinder gedemonteerd. Die zit aan de andere kant van het motorblok. De cilinder maakt via een lange ronden pen, de koppelingsstift, de koppeling los als het koppelingshendel wordt ingetrokken. Na demontage van de cilinder zag ik, dat de ronde opening waar de stift invalt versperd was door een stukje rubber van de zitting. Ik besloot de drukslang los te maken, zodat ik goed bij het probleem te kunnen komen. Toen ik dat hersteld had, schoof ik de koppelingsstift zo, hupsakee, weer terug in de (losse) cilinder. Daarna heb ik de cilinder weer op het blog gemonteerd en de slang weer teruggeplaatst. Zo, dat was dat. Vanwege de gedeeltelijke demontage van de cilinder (lijkt op die van de remmen) moest ik de boel wel weer vullen met remolie en ontluchten. Ook dat verliep naar wens. Dus het euvel van de vastzittende koppeling is nu opgelost. Rest nog het probleem, dat de koppeling plakt. Moeten er dus toch weer nieuwe platen in. Ik denk dat het koppelingshuis zelf ook goed nagekeken moet worden. Een kleine beschadiging heeft al een negatieve invloed op de werking van de koppeling. Voor de zekerheid dus. Ik liet het hier bij. Ook vanwege mijn koude klauwen handen. Het is mij nu al te koud buiten.