maandag 5 juni 2023

Weglopers

Tijdens een van de trips kwamen we op een camping in Hongarije terecht. Het was toen erg warm, maar gelukkig konden we bij de woning van de Nederlandse eigenaren in de schaduw zitten. Daar, op dat terras, hadden we een gezellige avond met zowel de overige gasten als de eigenaren. Onder die gasten bevonden zich twee mensen die vertelden beroepsmatig bij Vluchtelingenwerk (VW) actief te zijn. Dat gebeurde na een paar opmerkingen van een andere campinggast over de immigratie en de vele voordelen, die asielzoekers krijgen.
Een van de mensen die bij VW werkte beweerde dat het onzin was. Ze begon verhalen af te steken, die in mijn beleving en ervaringen opgedaan in Lelystad bij VW onjuist waren. Zo beweerde ze dat een asielzoeker binnen een bepaalde termijn alle vergoedingen en spullen alsnog zou moeten terugbetalen / -geven. Toen ik zei dat ik ook voor VW gewerkt heb en anders geïnformeerd was, keken ze mij geschrokken aan. Toen stonden zij op en vertrokken naar hun caravan! Ik heb de vragensteller toen maar gewoon eerlijke antwoorden gegeven op zijn vragen. Ook in Lelystad werden zaken bewust verzwegen en/of verdraaid. Om zodoende hun eigen werk en de vluchteling als zeer positief te presenteren. Dat verdraaien en verzwijgen van feiten gebeurt nog steeds door zowel AZC's als de COA. Slachtoffers van crimineel gedrag van asielzoekers, worden ook geacht erover te zwijgen.