vrijdag 23 juni 2023

Het dak op -2-

Vanmorgen, klokslag 08.30 uur stond ik met mijn gereedschap weer klaar in de tuin van mijn opdrachtgever, een buurtbewoonster. Eerder heb ik even het onafhankelijke nieuws gelezen. Daarin las ik o.m. dat vier mensen voor elk 250.000 dollar in een duikmachine hun dood tegemoet gegaan zijn. Nummer 5, de 'gezagvoerder' voer gratis mee. Ik heb eens over die halfbakken bathyscaaf zitten lezen en begrijp niet, dat mensen daarin durven te gaan zitten. Omdat ze zoveel poen hebben? Het wachten is op de eerste crash van de raket die toeristen voor een miljoen per persoon de ruimte in schieten. Wat een decadente manier om je geld aan uit te geven, een zeemansgraf te schenden en het milieu te verpesten.
Het afdak dus. Ik heb de spanbanden waarmee de golfplaat op rol vastgezet was, losgemaakt. Daarna heb ik de verpakking van de rol met een stanleymes voorzichtig verwijderd. Ik liet in het midden van de rol een band zitten, voor het geval dat. Ik bedoel, als de rol spontaan afrolt lig ik in de tuin. 😂Maar toen ik de band wat loste, behield de golf[plaat zijn opgerolde status.
Ik heb de plaat eerst een meter op het dak afgerold. Op beide hoeken bij het schuurtje heb ik een flink stuk trottoirband gelegd. Daarna heb ik de hele rol, 4 meter, afgerold. Dat was om hem goed te kunnen positioneren en te controleren of het dakbeschot echt haaks is. En dat was zo. Hoera! Ik moet mijn complimenten geven aan de bouwer.
Onderaan (van de waterafloop) zit een regengootje. Het hemelwater moest natuurlijk daarin terechtkomen. Ook als het een stortbui is.  Dus de plaat moest niet te ver boven het gootje komen. Als de plaat tegen het schuurtje lag, stak ie zowel aan de bovenkant als aan de onderkant overal even ver uit! Hij was wel bijna een meter te lang, dus hing er een stuk over de schutting van de buren. Maar die waren niet thuis. Na een paar keer controleren, heb ik de plaat bij de hoeken aan de schuurzijde vastgezet.
De stenen / gewichten heb ik op de andere hoeken gelegd, nadat ik de plaat strak getrokken had. Tja, en toen begon het vastzetten van de plaat met steuntjes en schroeven met kapjes. Die steuntjes moeten onder de golf geplaatst worden. Daarna van bovenaf boren door de plaat en in de dwarsbalk. En tenslotte schroeven erin draaien. Ik heb een extra schroefmachine geleend van onze zoon. Dus hoefde ik niet telkens te wisselen van boor naar bit.
Met twee piketpaaltjes en twee platen multiplex heb ik een mobiel platform gemaakt. Zodoende kon ik op het dak aan de slag. Voor de zekerheid heb ik een stempel geplaatst; een balk op de huishoudtrap. De balk was tegen het dak geschroefd, zodat ie niet kon omvallen. Hij stond trouwens klem tussen het dak en de huishoudtrap. De overspanning betrof slechts 3 meter, maar vanwege mijn gewichtige inbreng nam ik het zekere voor het onzekere. 
Er moesten in totaal zo'n 100 schroeven in. Ik heb het idee, dat ik rondjes draai van 30 schroeven. Per uur. Ik moet tussentijds natuurlijk ook telkens de ladder enz. verplaatsen en water drinken. Veel water. 
Het waait weliswaar lekker, maar de zon blijft behoorlijk branden. Ik ben toch liever op het dak, dan eronder. Daar beneden is het achter de schutting met de zon die door de golfplaat schijnt erg warm.
Achter kon ik vrij gemakkelijk op het afdakje komen met de telescoopladder. De ladder rustte daar tegen de schutting. Aan de voorzijde, in de tuin, kon ik de ladder niet gebruiken, vanwege de overhangende rand van de golfplaat. Ik heb de ladder toen tegen de schutting gezet en ben vanaf die kant gaan werken.
Toen ik na weer een pauze terugkwam, was de vrouw des huizes met haar vriend thuis. Van werken kwam niets meer terecht, wel van praten en lachen. Ik had bewust het restant van ongeveer een meter niet afgezaagd. Ik had het bij de schutting met de buren naar beneden laten hangen. Mevrouw had namelijk geopperd dat deel onder het afdakje ook te willen dichten. Toen ze dat deel van de de plaat zo zag hangen, vroeg ze of ik hem zo zou willen vastzetten.
We hebben afgesproken dat ik morgenochtend de klus afmaak. Volgens mij, wacht er nog een klusje.