We zijn blij, dat we wat de opvoeding betreft op één lijn zitten. Dat komt ook omdat we beiden min of meer dezelfde opvoeding gekregen hebben. Daarop hebben wij onze manier van opvoeden gebaseerd. Met hier en daar wat zaken weggelaten, toegevoegd en /of veranderd. Er is immers sprake van andere tijden, andere inzichten enz. De opvoeding is een levend iets; aan veranderingen onderhevig. Kinderen worden groter, wijzer en zelfstandiger. Tenminste, dat is de bedoeling.
Er zijn dus regels waaraan eenieder zich dient te houden. Zoals het toilet, de wastafel, de douchecel, het aanrecht de eettafel enz. na gebruik schoon / opgeruimd achterlaten. De gordijnen van je slaapkamer open doen net als het raam voordat je weggaat. Zorgen voor gezondheid en hygiëne. Je vuile was in een wasmand doen en je eigen slaapkamer op orde houden. Uiteraard moest er ook meegeholpen worden in de huishouding. Op zich stelde dat niet zoveel voor. Helemaal niet wanneer iedereen zich gewoon aan de regels hield.
Het lijkt me een groot probleem, wanneer ouders niet op één lijn zitten wat de opvoeding betreft. Kinderen weten niet waar ze aan toe zijn en kunnen ge- / misbruik maken van die situatie. Ze gaan zich dan achter die ouder verschuilen die hen het meest tegemoet komt. Of wel, de ouder die op de eerste plaats geen leider is, maar een vriend of vriendin. Er zijn ouder die emotioneel worden, als hun kindje iets verboden wordt. Of als het ergens op aangesproken wordt. Dat zijn de woke ouders, die telkens medelijden tonen. Ze hinderen een verantwoorde opvoeding. Als zo'n ouder een partner heeft, die meer van regels en discipline is, dan is dat een voorbode van een scheiding en zwalkende kinderen.
Ik heb het nooit belangrijk gevonden of een kind mij wel of niet lief vindt. Het gaat om leiderschap en begeleiding. Dat daaruit waardering of liefde voortkomt of niet is iets anders. Niet alles zal gewaardeerd worden door kinderen. Vaak komt de waardering pas op latere leeftijd. Omdat er dan meer inzicht ontstaan is. Verstand komt met de jaren. Zeggen ze.