vrijdag 30 juni 2023

Belastingen

Ik sta er maar niet al te lang bij stil : de belastingen die ik betaal. Als ik gewerkt heb en betaald krijg, moet ik belasting betalen. Als ik van het resterend bedrag iets koop, moet ik weer belasting betalen. Als ik het gekochte in mijn bezit heb, moet ik weer belastingen betalen. Of het nu een auto of een huis is.
De overheid stimuleert allerlei zaken, maar pakt na voltooiing ervan veel terug via belastingen. Als het huis 'verduurzaamd' is, leidt het tot een hogere WOZ waarde en dus meer belasting.
Ik heb die dagelijkse hoeveelheid aan belastingen die wij betalen maar nooit opgeteld. In feite komt werken, wonen en leven neer op het betalen van belastingen. Daarom wil de overheid, dat iedereen gaat werken. Nu er met miljarden gestrooid is, zal het met het betalen van belastingen alleen nog erger gaan worden. Dat noemt de overheid 'bezuinigen'. Andersom : als de belastingbetaler moet bezuinigen, betekent het niet dat de werkgever zijn inkomen gaat verhogen.