dinsdag 20 juni 2023

Zweten in de zon

Het begon vanmorgen vrij goed, wat de temperatuur betrof. De lucht was wat bewolkt en er stond een lekker windje. Zoals gezegd wilde ik de bestrating weer in orde brengen, maar mij wachtte een verrassing : graafwerk! Er moest een pvc pijp ingegraven worden, om de leidingen en kabels van de warmtepomp daar doorheen te trekken. Terwijl ik aan het graven was, werd er van binnenuit een gat door de muur geboord. Weer zo'n flink gat met een diameter van zo'n 12 cm. Toen de sleuf en het gat klaar waren, hebben we de leidingen en kabels er doorheen gejast. Een lastige klus, want de koperen leidingen waren niet alleen stug, maar ook van een dikke isolatie voorzien. Op knikken zaten we niet te wachten. Het was een kwestie van trekken en duwen afgewisseld met hier en daar wat licht buigwerk. Het geheel kwam in de tuin weer naar boven. Tijd voor koffie, want het was al weer zo'n 2,5 uur later.
Toen ik even niets te doen had, ben ik alsnog met de herbestrating begonnen. Daarna hebben we samen de grote unit van de warmtepomp buiten op z'n plaats gezet. Zo'n unit weeg ongeveer 100 kg en is aan één kant behoorlijk zwaar. Aan die kant bevindt zich de compressor. Natuurlijk koos de oude man voor de lichtere kant. Van het aansluiten heb ik geen verstand en zou ik enkel in de weg lopen. Dat kwam goed uit, want het was inmiddels lunchtijd en tijd om het bijltje erbij neer te gooien. In de loods aan de slag gaan kwam er dit keer niet van. 's Middags wil ik wat anders gaan doen. Morgenochtend ga ik de geul die voor de unit gegraven is weer dichtmaken en daarna de klinkers weer terugzetten. Het houdt me van de straat.