donderdag 1 juni 2023

Een aftakking

Toen ik vorig jaar de koelkast uit de caravan verwijderde vertoonde het snoer iets opvallends. Aan de kabel hing halverwege een dot zwart isolatietape ter grootte van een vuist, dat een flink aantal draden omwikkelde. De meeste ervan waren zwart van kleur. Ik heb de boel ontward en van de tape ontdaan. Toen zag ik wat men gedaan had. De tranen schoten mij spontaan in de ogen. Een of andere prutser had twee draden van het snoer van de koelkast doorgeknipt en daar een aansluiting tussen gezet met behulp van lasklemmen voor een extra, niet geaarde wandcontactdoos! Bedoeld voor een ander apparaat. De aftakking was met lasklemmen en schakeldraad (zwart van kleur)  gemaakt. Het zag er niet uit. Wat een rare en gevaarlijke oplossing. Als de stekker van die koelkast uit de doos getrokken zou worden, zou het andere apparaat ook geen spanning meer hebben. Waarom geen snoer met stekkerdoos ingezet? Dat lijkt me aanzienlijk veiliger en sneller te doen. De groengele aarding was beschadigd. Er zaten sneden in. Waarschijnlijk ontstaan toen de prutser de grijze isolatie verwijderde.
Ik zal eens in de loods bij het sloopafval gaan kijken of daar toevallig nog een drie-aderig snoer met een rand geaarde stekker ligt. Ze worden ook voor cv ketels en boilers gebuikt. Ik zet er liever weer een heel snoer op dan dat ik de doorgeknipte stukken aan elkaar ga solderen. Dat vind ik veel te tricky.