Met mijn lijstje ben ik gisteren inkopen gaan doen. Ik had nieuwe buitenbanden nodig, remblokjes, verlichting en een slot. De kassabon gaf een totaal van €24,26 aan! Weer thuis ben ik aan de slag gegaan. Als eerste heb ik de banden vervangen. De binnenbanden zagen er nog goed uit. Een was ooit een keer geplakt. De banden hebben autoventielen.
De velg van het achterwiel oogde roestig. Maar tijdens het poetsen bleek het roestwater te zijn van de ketting. Dus kon ik de bruine vlekken met een doek laten verdwijnen. Daarna heb ik de remblokjes vervangen. Een van de oude was tot op het metaal versleten (foto). Gelukkig heeft de velg weinig schade. De achterrem had een nieuwe binnenkabel nodig. Die heb ik vooraf met wat naaimachineolie behandeld. De andere kabels heb ik ook maar gelijk gedaan. Toen ik de banden goed hard opgepompt had heb ik de remmen afgesteld. Niet alleen de kabel maar ook het mechanisme door met een stelschroefje de veerspanning te regelen. De beide blokjes staan nu even ver van de velg vandaan. Daarna heb ik de versnellingen opnieuw afgesteld. Alleen die van het grote blad voor gaf wat problemen. De ketting liep tegen het stelmechanisme aan. Al draaiend aan piepkleine schroefjes en kijkend naar het effect, wist ik de versnelling toch aan een vrije loop te krijgen. Het is al weer een aantal decennia geleden dat ik zoiets deed bij mijn eigen racefiets. We woonden toen nog in Schoonhoven.
Ik heb de fiets ook maar voorzien van wat verlichting. Het zijn kleine lampen, die bij de fiets passen. Niet zo opvallend dus. De fiets staat er weer mooi bij. Ik heb nog een proefrit gemaakt en ben tevreden. Hoewel, er moet eigenlijk nog een zijstandaard op. Die moet bij deze fiets aan de achtervork gemonteerd worden. Maar de aanschaf betekent wel budgetoverschrijding.