vrijdag 5 mei 2023

Zijkant herzien -2-

Het is de laatste dag van de vakantie. Niet alleen de scholieren, ook ik had vakantie. In die zin : ik hoefde geen zwerfafval op te ruimen. Het is weer een bevestiging van wie de meeste rommel achterlaten. Vandaag ben ik verder gegaan met het opknappen van de zijkant van de overkapping. Die kant heeft het meest te verduren van de weersomstandigheden

Als eerste ben ik de ruit in het lege raamkozijn gaan plaatsen. Dat was niet zo maar even gebeurd. Toen ik de glasplaat voorzicht in het kozijntje liet zakken, werd ie op drie punten door het houtwerk tegengehouden. Ik waagde het maar niet om even wat druk uit te oefenen. Wat met een beitel schrapen leek mij een risicoloze en goedkopere oplossing. De ruit had op de drie plekken wat uitstulpingen van het snijden / breken. Die plekken heb ik eerst gemarkeerd. Daarna heb ik het kozijn in de workmate geklemd en ben met een beitel de drie plekken te lijf gegaan. Toen ik daarna de glasplaat voorzicht in het houtwerk liet zakken, viel ie zachtjes helemaal in het kozijn. Ik had het kozijntje gewoon rechtop staan. Daarna heb ik de glaslatten geplaatst. Samen met mijn andere workmate hebben we het raam weer opgehangen.
Ik ben daarna voornamelijk bezig geweest met de afwerking aan de onderkant, achter de bank. Ik had een raam open gedaan. Toen ik daar bezig was, hoorde ik plots : "Hoi Willem!" Toen ik mijn hoofd voor het geopend raam omhoog stak, keek ik in een vriendelijk lachende toet. Het was een buurtbewoonster. Ik vroeg gekscherend : "Twee patat en een kroket?" Ze had opgemerkt dat ik afgelopen weken wat aan het klussen ben geweest bij haar in de straat. Ze vroeg of ik een keer naar haar afdakje wilde komen kijken. De kunststof golfplaatjes zijn kapot gegaan. Ze wil ze laten vervangen of ik daar soms zin in heb. Ik beloofde haar morgenochtend te komen kijken. Ze was blij en beloofde dat de koffie dan zou klaarstaan. Ik vroeg haar waarom ze voor de poort van haar achtertuin twee bandjes (stoepranden) had staan. Ze zei dat die de katten tegen moesten houden. Maar dat het wel lastig was om telkens de fiets er overheen te moeten tillen. Ik vroeg of een stukje gaas aan de onderkant van de tuindeur geen betere oplossing zou zijn. Ze vond het een goed idee, maar ze had geen gaas. Ik wel. 😁
Na de leuke onderbreking ben ik verder gegaan met het afwerken van de onderkant. Helaas begon te regenen, en was ik genoodzaakt het werk dat deels aan de buitenkant plaatsvond te staken. De regen heb ik benut voor de lunch en om wat inkopen te doen bij de bouwmarkt. Daar heb ik o.a. raamgrendels gekocht. Gewoon de goedkoopste die er waren. Weer thuis ben ik onder de overkapping wat zaken alvast gaan verfijnen en afwerken. Toen het droog werd, gingen we weer eten. Het was toen al 17.30 uur.
Na het eten heb ik als toetje de boel weer opgeruimd. Morgen weer een dag.