Mij werd een elektrische fiets aangeboden. Hij stond de eigenaar in de weg. Gratis. Wel met de mededeling, dat ie kapot is. Omdat ik inmiddels enige kennis heb opgedaan met een dergelijke fiets, was ik nieuwsgierig naar de techniek van deze Sparta E-gear. De fiets heeft zichtbaar lang stilgestaan. De banden waren niet alleen zacht, maar ook uitgedroogd. De fiets zat onder het stof. Een soort schuurvondst.
Toen ik met de een stukje liep, bleek het achterwiel met de motor in de naaf, zeer zwaar te draaien. Alsof ie deel op de rem stond. Maar het lossen van de remkabel bracht geen verandering. Er was ook een acculader bij. Toen ik die aansloot zag ik een mij bekend signaal : twee brandende lampjes, groen en rood. Ik zag ook dat de kleine ventilator van de lader stil bleef staan. Ergo : er werd niet opgeladen. Ik heb toen de polen van de stekker en de doos op het frame wat gereinigd en met contactspray behandeld. Zonder resultaat. Maar misschien is er een zekering kaduuk.
Onder het frame zag ik dat het dekseltje dat toegang geeft tot de zekering en de accu met zwarte tape vastgemaakt was. Na verwijdering van de tape en het dekseltje zag ik dat links het bevestigingsboutje ontbrak. Het schroefdraad ervan was in de behuizing gedraaid en dat was afgebroken. De zekering was nog in orde. Toen ik in het gat keek van het afgebroken stukje, zag ik een stukje van een printplaat. Een domme plek voor zo'n printplaatje, zo direct tegen de moer van het dekseltje. Met een iets te lang boutje beschadig je het printplaatje. Volgens mij zou dat ook gebeurd kunnen zijn. Is daardoor het stukje met het moertje losgetrokken? Ik heb het met lijm weer op z'n plaats geplakt.
Na al deze constateringen heb ik mijn onderzoekje maar stopgezet. De fiets gaat naar een liefhebber.