maandag 15 mei 2023

Geen omzet

Toen ik vanmiddag naar een zaak in gereedschappen en ijzerwaren ging om een 12 mm boor te kopen, kon ik daar niet betalen. Er was een computerstoring. De mevrouw achter de balie wilde de boor ook niet gratis meegeven of er zelf een leuk prijskaartje aanhangen. Ze zei dat ik maar een andere keer weer moest langskomen.
Ik herinner me nog dat ik in de conceptoplossingen voor informatiesystemen ook opties opnam om dit soort toestanden (omzetverlies!) te voorkomen. Er moest bij een computeruitval gewoon doorgewerkt kunnen worden. Dus in dit geval een stand stand-alone oplossing. Het netwerk lag er namelijk uit. Met een stand-alone functie, worden de mutaties lokaal opgeslagen en na herstel van de storing alsnog on line verwerkt. Maar ja, het zal allemaal wel erg moeilijk zijn tegenwoordig.
Er was een aantal klanten in de winkel. Allemaal vertrokken met onverrichte zaken. "Dan maar weer naar de bouwmark:", hoorde ik iemand zuchten mopperen. Die is nog geen 50 meter verderop, dus niet zeuren.