vrijdag 12 mei 2023

Een mij bekend verhaal

In een tv programma "Rutger en de Nationalisten", hoorde ik iemand een paar mij bekende opmerkingen maken. Het was een ex-militair, die tijdens zijn dienstverband zich realiseerde dat de vijand zich in Den Haag bevindt. Hij vertelde over het ombrengen van burgers en het verzwijgen ervan door het ministerie en de politiek. Eerder hoorde ik dergelijke opmerkingen van een jonge militair die met een trauma thuiszat. Hij had in Afghanistan gevochten. Ook daar veel onschuldige burgers als slachtoffers. Er was niet eens een 'sorry' voor. Hij vertelde mij ook over de zeer slechte nazorg van Defensie als militairen zelf schade ondervinden.
Eerder zijn oorlogsmisdaden aan het licht gekomen, omdat nabestaanden van en slachtoffers zelf aan de Nederlandse bel getrokken hebben. Toen moest het kabinet met de billen bloot. Het is weer een bewijs, dat Nederland ook oorlogsmisdaden begaat, maar de berichten erover onder de mat veegt. Ook dat is een vorm van corruptie.