donderdag 11 april 2019

Op z'n Frans

Op de middelbare school (tweede helft jaren 60) kreeg de Franse taal opeens deze tiener laatbloeier in zijn greep. Op de een of andere manier kreeg ik zowaar een klik met deze, over het algemeen als lastig ervaren, vreemde taal. Op het eindexamen won ik zelfs een prijs wegens mijn behaalde resultaten. Ik ben nog naar Parijs geweest, speciaal voor de taal. Maar dat werd een grote teleurstelling. Ik ben in die periode ook in het Frans gaan corresponderen met de Roemeense studente Olga. In die periode luisterde ik ook naar Franse muziek. Om het hoge tempo waarin de taal / het liedje gesproken dan wel gezongen werd te leren volgen. Ik had ook wat lp's. Onder andere van Marie Laforêt. Een mooie dame met voor mij een verstaanbare uitspraak. Op die lp stond ook dit nummer. Een beetje triest, dat wel. Leuk om de zangeres op video te mogen bewonderen. En wat het Frans betreft : Ik ben er inmiddels bijna helemaal uit, hoor.