zaterdag 20 april 2019

Dieseltoeslag


Nog even en wij moeten voor onze kampeerbus extra belasting gaan betalen. De toeslag geldt overigens voor alle oudere auto's met een dieselmotor. Het blijft een onrechtvaardig beleid in mijn ogen. De overheden, zowel nationaal als lokaal, doen zelf veel wat slecht is voor het milieu. Zoals meer wegen aanleggen, bomen omhakken, vliegvelden uitbreiden en ongebreideld subsidiëren van een nog grotere vervuiling via de elektrische auto. De productie van die auto's belasten het milieu zwaar. En dan zwijg ik maar over de arbeidsomstandigheden van de kinderen en volwassenen die de grondstoffen voor de accu's (kobalt, een schaars goed) moeten delven.
Vliegtuigen verstoken kerosine. Daar zit nauwelijks accijns op. Het scheelt maatschappijen zo'n 50% aan kosten per liter. Dus de grote vliegende vervuilers betalen ook nog eens 50% minder voor een liter brandstof. Er zijn dan weliswaar internationale afspraken over de brandstofprijzen, maar niet over toeslagen. Dus...
Ik pleit voor een beleid dat niet alleen eerlijker (meer draagvlak), maar ook realistischer en effectiever is voor het milieu. Nu riekt het te zwaar naar 'geld maken'. Ik zou afgaan op de uitstoot van CO2 en het groenbeleid daarin betrekken. Enerzijds bomen kappen en uitbreiden van CO2 uitstoot (extra wegen, grotere vliegvelden enz.) en anderzijds het gebruik van bepaalde brandstof extra belasten en/of verbieden vanwege CO2 uitstoot, dat slaat nergens op. Zo'n beleid heeft veel weg van een brand blussen terwijl anderen benzine op het vuur gooien. Of patiënten proberen te genezen, die tijdens hun behandeling roken en/of alcohol of drugs gebruiken. Daar geloof ik dus niet in.
De vervuiler betaalt. Alle vervuilers dus, ook de industrie, de lucht- en scheepvaart en al het vervoer. En dan niet op basis van het bouwjaar of soort of type, maar op basis van een meting van de feitelijke uitstoot. Dan kan men ook zien, dat die oude dieselmotor vaak toch schoner is dan men denkt. Dan heeft het ook zin om roetfilters, alternatieve brandstof of een schonere ruilmotor in te zetten. Met de huidige regelingen (bouwjaar) maakt het niet uit wanneer ik de dieselmotor van de Ducato vervang door een elektrische.
Als ik de bus zou wegdoen, zal ie elders (waar minder strenge regels zijn) nog blijven rijden. Gezien de klimaatwet wordt het echt tijd voor een regering die wel een realistische visie en aanpak van het milieu voorstaat.