woensdag 10 april 2019

Goedkope Action gordijnen

In de camper hebben we voor alle ramen verduisteringsgordijnen aangebracht. Ze doen het prima, dus we worden niet 's morgens wakker vanwege het (zon)licht. Die gordijnen hebben we bij Action gekocht. Ze kosten 6,95 per pak. We wisten best wel, dat het met de kwaliteit niet helemaal goed zat. Die gordijnen konden zowel krimpen als uitzakken.
Gordijnen met een verrassing dus, maar voor in een camper geen enkel probleem. Het zal vakanties nog meer verrassingen kunnen opleveren.
Een stel had ook deze gordijnen gekocht en ze laten inkorten. Let wel, inkorten is wat anders dan op maat maken. Inkorten dus. Het naaiatelier heeft zijn best gedaan, maar het stel was ontevreden. Na nog drie keer aanpassen bleef het resultaat onacceptabel voor de klant. Dus kwam de rechter eraan te pas. Die zette een deskundige in, die direct zag dat de kwaliteit van de gordijnen vergelijkbaar is met die van onze gezondheidszorg; slecht dus. Maar wel stukken goedkoper.
ook als zonwering
De klant had het naaiatelier via het www een slechte naam toegekend, wat de eigenaar van het atelier niet pikte.
Na veel gedoe deed de rechter een mijns inziens onevenwichtige uitspraak. De rechter wees op het label op de verpakking van de gordijnen, waarop duidelijk staat vermeld dat de gordijnen kunnen krimpen en/of uitzakken. Toch veroordeelde hij de eigenaar van het atelier tot betaling van de helft van de geëiste schadevergoeding, terwijl de klant zijn verhaal op internet moest aanpassen of liever verwijderen. De eigenaar van het atelier had de klant vooraf moeten waarschuwen, vond de rechter. Vreemd, want die waarschuwing staat op de verpakking.
Ik vond het een vreemde uitspraak. Immers, zelfs wanneer het inkorten goed gedaan zou zijn, zouden op termijn de gordijnen toch zijn gaan krimpen en/of uitzakken. Dat risico was volgens de rechter volledig aan de koper van het product.
Nee, ik zou de eis afgewezen hebben. Vooral vanwege het feit dat het naaiatelier diverse keren haar best gedaan heeft om aan de klant tegemoet te komen en de klant zelf via het www het atelier schade heeft berokkend. En....... goedkoop is nog steeds erg vaak duurkoop.