Na dit gezwoeg ben ik aan de slag gegaan met de lelijke deuk boven de schuifdeur. Ik heb een stukje plaatwerk gezaagd van 20 x 30 cm. Het is 0,8 mm dik of beter : dun. Dat ben ik als beginnend amateur-plaatbewerker gaan buigen en kloppen tot het de gewenste kromming had gekregen. Dat was telkens passen en controleren of het plaatje vlak op de carrosserie kwam te liggen. Ik heb met een potlood het plaatje op de carrosserie afgetekend toen het op de juiste plaats zat.
donderdag 25 april 2019
Krikken en kloppen
Vanmorgen heb ik een poging gedaan het portier wat terug te buigen. Ik heb de bus eerst met het portier dicht langs een muur geparkeerd. Daarna heb ik het raam opengedraaid en heb toen met behulp van een paal en een krik en een blokje bout de raamlijst weer tegen de carrosserie te drukken. Een lastig klusje, want ik moest de potkrik horizontaal houden. Tussen de kop van de krik en de raamstijl heb ik een blokje geplaatst om beschadiging te voorkomen. Het lukte me wel het portier naar binnen te drukken, maar het kwam ook weer terug. Iets minder, dat wel. Na een aantal keren dit gedaan te hebben, ben ik ermee gestopt. Ik denk dat de verbuiging bij het bovenste scharnier van de deur zit. Ik ga onderzoeken of het scharnier wat te verbuigen is.
Na dit gezwoeg ben ik aan de slag gegaan met de lelijke deuk boven de schuifdeur. Ik heb een stukje plaatwerk gezaagd van 20 x 30 cm. Het is 0,8 mm dik of beter : dun. Dat ben ik als beginnend amateur-plaatbewerker gaan buigen en kloppen tot het de gewenste kromming had gekregen. Dat was telkens passen en controleren of het plaatje vlak op de carrosserie kwam te liggen. Ik heb met een potlood het plaatje op de carrosserie afgetekend toen het op de juiste plaats zat.
Zoals gezegd heb ik het plaatje met speciale lijm over de lelijke deuk heen geplakt. Om het goed aangedrukt en op z'n plaats te houden heb ik er een aantal zeer kleine plaatschroefjes ingedraaid. Als de boel goed droog is, gaan de schroeven er weer uit en worden de gaatjes met plamuur opgevuld, geschuurd en gelakt. Ik ga ook de randen met wat plamuur afwerken, zodat een naadloos geheel ontstaat. Dan is het wat mij betreft klaar.
Na dit gezwoeg ben ik aan de slag gegaan met de lelijke deuk boven de schuifdeur. Ik heb een stukje plaatwerk gezaagd van 20 x 30 cm. Het is 0,8 mm dik of beter : dun. Dat ben ik als beginnend amateur-plaatbewerker gaan buigen en kloppen tot het de gewenste kromming had gekregen. Dat was telkens passen en controleren of het plaatje vlak op de carrosserie kwam te liggen. Ik heb met een potlood het plaatje op de carrosserie afgetekend toen het op de juiste plaats zat.