woensdag 12 april 2017

Rekening EU?

Ik herinner me nog een periode, waarin ik behoorlijk ziek was. In die tijd kreeg een zieke bezoek van een controlerend geneesheer van het GAK (nu UWV). Volgens de regelgeving van het GAK, moest de woning van de zieke vrij toegankelijk zijn voor de controle. Het overkwam mij, dat ik 's middags lag te slapen, toen de controleur aan de bel trok. Ik was alleen thuis en heb toen niets gehoord. In de namiddag werd weer gebeld. Ik was toen weer wakker en deed (in pyjama) open. De GAK man stormde naar binnen, alsof het een inval betrof. Hij vroeg mij nogal bestraffend waar ik vanmiddag geweest was. Toen ik zei dat ik lag te slapen lachte hij terwijl ie zei dat hij mij niet geloofde. "Als u goed opgelet had, dan had u kunnen zien dat de gordijnen dicht waren en dat de auto voor de deur stond", reageerde ik wat boos. Toen zei meneer dat ik de voordeur open had moeten laten. Ik vroeg hem op mijn beurt of hij even een getekende verklaring wilde afgeven, zodat het GAK na inbraak / diefstal de schade zou vergoeden. Meneer slaakte een diepe zucht en vroeg wanneer ik weer aan het werk zou gaan. Ik heb toen maar eerst uitgelegd waar ik last van had. Ben ik een keer ziek, krijg ik dit soort gezeur.
Dat stukje GAK-herinnering kwam opborrelen toen ik een artikel las over de open grenzen van de EU lidstaten. De EU is het oneens met landen die hekken en andere beschermingsmaatregelen treffen tegen de instroom van ongewenste bezoekers. Vergoedt de EU ook de geleden schade die geleden wordt door al die open deuren?