oude meuk |
Toen we de afweging maakten hebben we van de auto met caravan eerst de operationele kosten en dagwaardes vastgesteld. Met een overzichtje van onze eisen en wensen hebben we wat kampeerbus-oplossingen bedacht, die binnen ons budget zouden moeten passen. De oplossingen varieerden van een kant en klare bus tot en met het ombouwen van een bestelbus. Vanwege het budget zou het een gebruikte (kampeer)bus worden.
onverwacht werk : afgebroken deurkruk |
Een gebruikte, lege bus ombouwen betekent naast de inrichtingskosten ook RDW keuren voor kampeerbus-gebruik en bpm betalen.
Een (bijna) kant en klare kampeerbus zou een uitgebreide servicebeurt krijgen en een beperkt aantal aanpassingen. Uiteindelijk werd een half kant en klare kampeerbus gekocht.
Financieel betekende dit, dat we het budget opnieuw in delen geknipt hebben. Een deel voor de aanschaf en de rest verdeeld voor de herinrichting en het technisch onderhoud. We konden ook de operationele kosten bepalen en die vergelijken met die van de auto met caravan. Die ontliepen elkaar nauwelijks, mede door het stoken van goedkopere brandstof (diesel) en het relatief lage wegenbelastingtarief.
De opbrengst van de verkoop van de auto en caravan hebben we in de pot voor het technisch onderhoud gestopt. Daarna was het met een vinger aan de pols de benodigde uitgaven /investeringen doen. En.... klussen! Tussentijds controleerde ik geregeld de financiële stand van zaken. De vakantie in Duitsland was de operationele fase van onze kampeerbus en sloot daarmee het project af met de fase Gebruik en Beheer. Haha! De lijst met aanpassingen is later als een soort onderhoudsprojectje opgepakt. Inclusief een kostenraming en toekenning van prioriteiten. Uiteraard werd het werk weer uitgevoerd met een vinger aan de financiële pols. Zijn we nu klaar? Het werk van een klusser met een beroepsdeformatie is nooit klaar.